Maja CEK: Gluhi skladatelj

 GLUHI SKLADATELJ

Z letom 2020 smo vstopili tudi v Beethovnovo leto, ko zaznamujemo 250 let od rojstva tega glasbenega velikana. Ludwig van Beethoven se je rodil v Nemčiji v Bonnu leta 1770 in umrl na Dunaju, središču klasicističnih umetnikov, leta 1827. Je eden izmed najbolj izvajanih in poslušanih skladateljev na svetu. Veličina skladatelja se v prvi vrsti pokaže v izjemni glasbeni in humanistični izobrazbi, hkrati pa v drznosti, s katero je mimo tedanjih trendov utiral lastno skladateljsko govorico. Iz klasicizma je pogumno vstopil v romantiko. V vizionarski drznosti pa je bil podoben svojima učiteljema, Mozartu in Haydnu. Skladateljev vesel značaj pa je prekinila postopna izguba sluha. Težave so se začele pojavljati pri 26-ih letih, do njegovega 35. leta starosti pa je že postal popolnoma gluh, a še naprej ustvarjal svoja svetovno znana dela.

Beethoven je nedvomno hodil neutrjeno pot. Že ko je na Dunaju študiral pri Josephu Haydnu, se z njim ni razumel, saj ni maral ne discipline ne pravil in je raje improviziral. Takrat se je skrivaj družil še z drugimi učitelji in si širil svoje obzorje znanja. Zaradi svojega nemirnega duha naj bi se na Dunaju menda selil kar petintridesetkrat.

Bil je tudi prvi samostojni umetnik. V obdobju baroka in zgodnje klasike je bilo značilno, da so bili skladatelji večinoma zaposleni na dvoru kralja ali v cerkvenih službah. Beethovnu pa je uspelo zbrati krog ljudi (sponzorje), ki so ga redno podpirali.

Zaslovel je hitro in slava se ga je držala do smrti. Na pogreb je prišlo 20 000 Dunajčanov  (Mozarta so npr. pokopali anonimno v grobu za reveže).

Njegova najpomembnejša dela so simfonije, ki jih je devet, 5 klavirskih koncertov, violinski koncert, 16 godalnih kvartetov, 32 klavirskih sonat, 10 violinskih sonat, ena opera - Fidelio, 11

simfoničnih *uvertur, pisal pa je tudi za komorne skupine. Njegov opus obsega več kot 2 000 del.

Peta simfonija ali Usodna z uvodnim trkanjem, sestavljena iz samo štirih not, je danes sinonim za Beethovna. Pravil je, da mu tako usoda trka na vrata. V njej se izražata občutje skladateljeve tragične usode in njegova vera v človekovo zgodovinsko poslanstvo. Popularnost ne usiha niti Tretji simfoniji ali Eroici, ki jo je posvetil Napoleonu in idejam revolucije. Za njegovo največjo mojstrovino pa velja Deveta simfonija, kjer je v četrtem stavku te simfonije uglasbil Schillerjevo Odo radosti. V svoji poslednji simfoniji je izumil tudi nov žanr, ko je vanjo, sicer namenjeno zgolj orkestru, pripeljal pevce.

Beethoven je svojo zadnjo 9. simfonijo napisal proti koncu življenja. Takrat je že popolnoma gluhi skladatelj želel sam dirigirati svoje delo. Člani orkestra so se zato dogovorili, da se nanj ne bodo ozirali, temveč bodo sledili kretnjam **koncertnega mojstra. Eden od inštrumentalistov je zapisal: »Beethoven je stal kot na samotnem otoku in dirigiral toku svojih harmonij z nadvse čudnimi kretnjami. Zadnjemu stavku je dirigiral nekoliko počasneje, kot smo igrali mi (orkester) in je zaključil nekaj taktov za nami. To je bila prva izvedba 9. simfonije in je doživela veličasten uspeh. Poslušalci so nas nagradili z glasnimi ovacijami. Gluhi mojster pa je bil z obrazom obrnjen proti nam in zato ni mogel zaznati reakcije občinstva. Ena izmed pevk iz zbora ga je previdno prijela za ramena in ga obrnila proti občinstvu, da je lahko videl njihovo navdušenje.«

NUK od leta 1955 hrani prepis partiture Beethovnove šeste ali Pastoralne simfonije s skladateljevimi lastnoročnimi popravki. Skladatelj je prepis partiture poslal Filharmonični družbi v Ljubljani, ko so mu leta 1819 podelili častno članstvo.



*uvertura – inštrumentalni stavek, ki predstavlja uvod v neko opero, balet ali drugo odrsko ali inštrumentalno delo

**koncertni mojster – prvi glasbenik v orkestru

                                                                                                          Maja Cek, 8. b