Vid KRAŠOVEC, 8. b: Moja api, mednarodna kinološka sodnica (intervju)

 


Intervju z mojo babico, Jelko Simčič

Moja api, kakor jaz kličem babico, ni ravno običajna babica. Čeprav je v pokoju že dvanajst let, je vsak dan še zelo aktivna na področju kinologije. Je namreč mednarodna kinološka sodnica, organizatorka pasjih razstav in predsednica sekcije za vzrejo psov.

 

Kdaj si dobila prvega psa in katere pasme je bil?

Prvega psa sem dobila pri osemnajstih letih. To je bila psička pasme dalmatinec po imenu Ruda.

Kolikor vem, si svojo Rudo dobila na čisto poseben način. Mi lahko poveš, kako?

Za 18. rojstni dan mi je oče dal denar, s katerim naj bi si kupila magnetofon. Takrat pa je bil službeno odsoten in tako sem si namesto magnetofona kupila dalmatinko.

Psi pa so te zelo kmalu v življenju začeli zelo zanimati. Kaj je bil vzrok za to?

Aprila 1970 sem Rudo odpeljala na ocenjevanje psov v Ljubljani. Zaradi modrega očesa je sodnik moji psički dodelil oceno dobro. Seveda sem jokala. K meni sta pristopila dva sodnika in mi razložila, da ta ocena ni konec sveta. Od takrat dalje sem se začela poglabljati v strokovno literaturo o pasmah psov, pridružila sem se klubu psov in začela s svojo kinološko kariero.

Kdaj si postala kinološka sodnica in za katere pasme psov?

Na začetku sem izpit opravila za tedanje avtohtone pasme psov. Poleg dalmatinca so to bili še kraški ovčar, šarplaninski ovčar, hrvaški ovčar in bosanski tornjak. Kasneje pa sem se postopoma dodatno izobraževala in danes sodim vse ovčarske pse, velike pasme in lovske pse.

Zanima me, kako postaneš kinološki sodnik in katere sposobnosti moraš imeti?

Kinološki sodnik lahko postane vsak, ki ga to področje zanima. Postati mora član kinološkega društva, priporočljivo je, da ima svojega psa, čeprav to ni pogoj. Sodnik mora zelo dobro poznati anatomijo psa in obvladati mednarodne standarde pasem, ki jih predpiše Mednarodna kinološka zveza. Zelo veliko izkušenj pa si je možno pridobiti kot pripravnik na razstavah psov, kjer ti izkušeni sodniki predajo svoje znanje. Po nekajletnem pripravniškem obdobju lahko pristopiš k izpitu, ki je sestavljen iz dveh delov, pisnega in praktičnega. Po uspešno opravljenem izpitu lahko sprva sodiš le nekaj pasem psov, kasneje pa pridobiš dovoljenje za ostale pasme.

Ali je kinološki sodnik lahko poklic ali se s tem ukvarjaš zgolj amatersko?

Vsi kinološki sodniki smo amaterji, za svoje delo pa nismo visoko plačani. Sodnik prejme za svoje delo na prireditvi plačane potne stroške in manjši honorar. Od tega ni možno preživeti. To opravljamo ljubiteljsko.

Koliko pasem psov pa je danes mednarodno priznanih in katere?

Mednarodna kinološka zveza danes priznava 353 pasem. Zelo težko jih vse naštejem, saj jih je toliko. Lažje povem, da jih delimo na deset skupin. To so: ovčarski in pastirski psi, pinči in šnavcerji, terierji, jazbečarji, polarni psi, goniči, ptičarji, španjeli in prinašalci, male pasme in hrti.

Kje vse si že sodila kot mednarodna sodnica?

Sodila sem že vsepovsod po Evropi, bila pa sem tudi že na Kitajskem in v Severni Ameriki.

Poleg tega, da si mednarodna sodnica, pa se ukvarjaš tudi z organizacijo pasjih razstav. Kaj takrat zajema tvoje delo?

Pasje razstave so zelo obsežen projekt. Na njih sodelujem kot strokovna vodja in skrbim za pogostitev sodnikov, prevajalcev, zapisovalcev, veterinarjev in osebja. Skrbim tudi za prijavnice, katalog udeležencev in nagrade. Precej časa porabim tudi za stike s sponzorji in pridobivanje uradnih dovoljenj za razstavo.

S čim pa se še ukvarjaš na področju kinologije?

Že vrsto let sem predsednica Sekcije za vzrejo kraških ovčarjev. To delo me zelo veseli, saj s tem pripomorem k obstoju in napredku naše edine pasme psov. Vsak dan urejam dokumentacijo za paritev psov, izdajam dovoljenja za rodovnike in še celo vrsto drugih dovolilnic.

Kako pa poteka tvoje delo zdaj v času epidemije?

Vse prireditve so seveda odpovedane, vendar kljub temu pripravljamo nove za prihodnje leto. V Sloveniji načrtujemo evropsko razstavo psov, ki naj bi bila maja v Celju. Bomo videli, ali nam bo uspelo.

Vid Krašovec
v okviru pouka slovenščine